Czekając na nową grę Jane Jensen
Kategorie: Wszystkie | Czekając | Gabriel Knight | Gray Matter | O blogu
RSS

Gray Matter

piątek, 17 lutego 2012

Miło mi poinformować, że popularny portal Adventure Gamers ogłosił laureatów dorocznej nagrody Aggie Award. Zwycięzców w każdej kategorii wybierali oddzielnie czytelnicy oraz zespół redakcyjny.

Ze względu na oficjalną angielską premierę w roku 2011 Gray Matter brała udział w konkursie i wygrała w kategoriach:
Best Story - zdaniem czytelników
Best Writing: Drama - według redakcji oraz czytelników
Best Music - zdaniem czytelników

Innymi słowy, brawa dla Jane Jansen i Roberta Holmesa.

A skoro już o tej rodzince mowa, to jeszcze jedna nowina z ostatniej chwili. W tym tygodniu odbyły się przesłuchania aktorów podkładających głosy w Cognition. Ogłoszono właśnie, że jako postać wiodąca, czyli Erica Reed, wystąpi... Raleigh Holmes! Córka Roberta i pasierbica Jane nie tylko śpiewa w zespole, ale jest również początkującą aktorką. 

 

 

 

środa, 23 marca 2011

Starszych zawsze warto posłuchać. W wątku na Adventure Gamers zrobiło się ciekawie, gdy do dyskusji włączył się senior. Len Green, którego już swego czasu przedstawiałam, uważa postać Davida za mało wiarygodną. Tak długotrwały żal i ból po stracie żony wydaje mu się mało prawdopodobny. 

Nearly all the married men I know seem to overcome their grief VERY rapidly and remarry within about a year !!

Len Green wie, co mówi, bo jest już dobrze po osiemdziesiątce, więc wielu jego znajomych zdążyło owdowieć. On sam pozostaje w związku z tą samą kobietą od - uwaga! - 62 lat. Jakiś dowcipniś dorzucił: ale oni byli ze sobą bardzo krótko, więc nic dziwnego, że David żałował...

Skoro już doświadczony życiowo mężczyzna podzielił się wątpliwościami, przyznam, że mnie również trudno się było przekonać do obsesji Davida na tle Laury. Tyle tylko, że obserwacja Lena odnosi się do zwykłych ludzi, a w grze występuje postać nieprzeciętna bądź, jak kto woli, skomplikowany przypadek chorobowy. Dla zachowania realizmu można było co prawda napomknąć tu i ówdzie o tajemniczych wyprawach Davida do Oksfordu (w domyśle: wizyty w bordello) albo kazać nam znajdować pozostawione przez call-girls części garderoby. Tylko po co? Wolno chyba Autorce pominąć zbędne szczegóły, skoro postanowiła przywołać mit wiecznej, romantycznej miłości. 

* * *

Gdy Marty Mulrooney zapytał:
Is Gabriel Knight a series you would like to revisit again in the future?

Robert Holmes odrzekł:
Absolutely! There are many of us, including Jane and I who would love to see that come to pass. I’m hopeful there will be a chance to see that happen someday!

piątek, 18 lutego 2011

Wczoraj dałam się ponieść blogerskiej skłonności do prowokacji, dziś pora wypowiedzieć się wprost.
Tytuł wczorajszej notki był oczywiście żartem - pewnie dość kiepskim i zrozumiałym tylko dla śledzących komentarze na obu moich blogach, czyli głównie dla ich autorki.
Zamieściłam fragmenty dwóch okładek Gray Matter - wydania europejskiego oraz projektu przygotowanego na USA - by przez porównanie pokazać, która jest lepsza. Moim zdaniem zdecydowanie amerykańska.
Prawdopodobnie specjaliści z Viva Media postanowili ocenzurować "przedziałek" Samanty w oczekiwaniu na kwalifikację ESRB. Być może w Stanach wylewający się z gorsetu biust traktowany jest jako "partial nudity", co mogłoby niepotrzebnie ograniczyć dystrybucję gry, a przecież nie o to nam chodzi. Jeśli tak, szanuję ich racje.
Mnie jednak nie chodzi o kwestie moralności (w końcu mieszkam w "zdeprawowanej" Europie), tylko estetykę i wymowę. Od pierwszego wejrzenia okładka wydawała mi się kolejną prymitywną realizacją hasła "sex sells". Nawet tu gdzieś kąśliwie zauważyłam, że wydawca wydaje się wątpić w siłę nazwiska Jane Jensen, skoro stawia na rozchylone usteczka i biust Samanty.
Teraz dostrzegam, że w wersji amerykańskiej Samanta po prostu wygląda lepiej, a na pewno młodziej. Problem bowiem polega na tym, że to szczupła, dwudziestoparoletnia dziewczyna o prężnym ciele, a zawartość gorsetu należy do innej kobiety. Trudno mnie zaliczyć do koneserów damskich piersi, ale jako ich nosicielka stwierdzam: to nie był jej biust.

czwartek, 17 lutego 2011

Znajdź różnice.

Europa

gray_matter_eu_cover

 

Ameryka

gray_matter_us_cover

 

Via Cort-X

 

wtorek, 11 stycznia 2011

01.11.11 (po amerykańsku) to szczęśliwa data. Dziś media obiegła długo oczekiwana wiadomość: Gray Matter ukaże się również w USA. Jej wydawcą w Stanach ma być Viva Media - prywatna firma z siedzibą w Nowym Yorku, która współpracuje z dtp także przy dystrybucji kilku innych tytułów. Komentując podpisanie umowy, przedstawiciel dtp stwierdził: “The game is the brain child of one of the most gifted adventure game designers, Jane Jensen. We are very excited to see it find its way to North America with Viva Media.” 
Gray Matter jako brain child. Ładne.

czwartek, 30 grudnia 2010

Najpierw muszę opowiedzieć o króliku. Dopiero w trzecim kiosku go dopadłam, ale w końcu złapałam. Schował się w noworocznym Przekroju, do którego obowiązkowo trzeba zajrzeć. To ogromna radość przejść od wywiadów ze znanym filozofem, ciekawą pisarką, cenionym aktorem i ulubionym reżyserem do... recenzji gry Jane Jensen. Tak powinno być.

A teraz o cyferkach. W mijającym roku Gray Matter ukazała się na rynku niemieckojęzycznym (Niemcy, Austria, Szwajcaria), hiszpańskim, polskim i francuskim. W styczniu przewidziane są premiery wersji czeskiej, włoskiej, rosyjskiej, a w lutym - wreszcie! - angielskiej. Skoro ludzie uparli się wyrażać oceny w punktach, pobawimy się teraz w statystyki.

Wyniki z mediów niemieckich wklejam za forum dtp (średnia 82%):

- Pressakey: PC: 5/5
- Adventure-Archiv: PC: 93%
- Adventures-United: PC: 91%
- Adventure-Treff: PC: 88% / Xbox 360: 76%
- Adventurecorner: PC: 86% / Xbox 360: 75%
- GameCaptain: PC: 86%
- Adventureinsel: PC: 86%
- Onlinewelten: PC: 84%
- Demonews: PC: 83%
- Spieletipps: PC: 82%
- Gamezone: PC: 82%
- PC Games: PC: 81%
- PC Action: PC: 81%
- Gamersplus: PC: 81% / Xbox 360: 81%
- Gaming XP: PC: 80% / Xbox 360: 80%
- Krawall: PC: 80% / Xbox 360: 80%
- Gameswelt: PC: 80% / Xbox 360: 80%
- Eurogamer: PC: 80%
- Looki: PC: 80%
- GBase: PC: 80%
- IamGamer: PC: 80%
- Gamona: PC: 78% / Xbox 360: 78%
- Spieletester: PC: 78%
- Gamestar: PC: 77%
- Gamersglobal: PC: 70%

Warto zauważyć, że wypowiadają się głównie tzw. media ogólnogrowe, a wśród recenzji z krajów spoza strefy niemieckiej brak na razie opinii specjalistycznych serwisów przygodowych.

Hiszpania:
3DJuegos: 82%
Meristation: 80%
Vandal.net: 86%



Francja:
CanardPC: 80%
Gamekult: 70%
GNT: 80%
Jeuxactu: 85%
Jeuxvideopc: 75%

Polska:
CDAction: 85%
Gamezilla: 85%
Gram.pl: 90%
GOL: 90%
WP: 90%
Przekrój: 5/6

Czechy:
PC.hrej.cz: 80%

Pojawiają się również recenzje angielskie; głównie na blogach, ale także kilku stronach poświęconych grom przygodowym:
Adventure Classic Gaming: 5/5
GameBoomers: A-
Adventure Gamers: 3,5/5

Nie zapomnijcie kupić Przekroju. Szukajcie królika :-)

 

piątek, 03 grudnia 2010

Gray Matter już w sklepach, w lepszym lub gorszym towarzystwie. Zdjęcia wykonane w przebraniu, z ukrytej kamery, z narażeniem życia, jako że w centrach handlowych ponoć obowiązuje zakaz. Przed zaaresztowaniem oraz konfiskatą aparatu uchronił mnie mój lamerski image oraz tłumaczenie, że ja ino chciałam ująć tę półkę z grami, coby synek mi w domu pokazał, którą chce pod choinkę, bo ja się przeca w tych grach na komputerze nijak wyrozumieć nie mogę.

gray matter in storesgray matter w empikugray matter in stores

 

Warsaw, Poland. Gray Matter in stores.

 

 

 

sobota, 27 listopada 2010

Co prawda w realnych sklepach gry nie uświadczysz, ale wczoraj zdaje się była polska premiera. Z tej okazji napisałam dla Technopolis parę słów niezbędnego moim zdaniem wstępu. Wiem z doświadczenia, że aby cieszyć się Gray Matter, nie należy w niej szukać tego, czego tam nie ma i nigdy nie miało być, natomiast warto dostrzec drzemiący w serii potencjał. 

Wiktor "Adrian Werner" Ziółkowski wykonuje dobrą i bardzo potrzebna robotę na GOL-u, przypominając JJ starym i przedstawiając młodym w dwuczęściowym artykule pt. Jane Jensen - królowa przygodówek. Trzeba czytać, zanim zaczną wołać "wrzuć monetę".

A ja przechodzę sobie demo w różnych wersjach językowych. Z tęsknoty.

* * *

I wrote a sort of preface to Gray Matter for Technopolis. To summarize it, I could use a sentence from Jane Jensen's interview: "This is definitely not 'Mabriel Smight'."
The lead goes like this:

This is not going to be Gabriel Knight. This is a new, different Jane Jensen's game. Diehard fans hold a welcome banner: ADVENTURE QUEEN IS BACK. "Back? You should write: in exile", others say. "A game of the great American designer is published in Europe, but not in the USA". "What queen? Jane who?", young gamers ask.
It is going to be tough. Some expect nothing but masterpiece, others want to dethrone her as if she was an im...

* * *

Uwaga: poniższe komentarze zawierają spoilery!

piątek, 26 listopada 2010

Tego się nie spodziewałam. Wedle informacji dtp, zawiera samouczek oraz rozdział 3, w którym prowadzimy Davida Stylesa. 1,6 Gb, do wyboru jeden z pięciu języków: angielski, niemiecki, francuski, włoski, hiszpański. Bezpośredni link jest tutaj.

Ja bym radziła nie tracić czasu na dema, oglądanie obrazków i czytanie recenzji, gdy gra już jest dostępna i łatwo można wyrobić sobie własne zdanie, ale jak ktoś lubi...

 

gray_matter_demo

info: 1,6 Gb; 5 languages  (eng. fr. de. it. esp.); tutorial + chapter 3

direct link

 

środa, 24 listopada 2010

Ach, ci Czesi... Niepotrzebnie spanikowali, ale im wybaczam, bo przynajmniej na bieżąco informują, co się dzieje. Dostali w końcu GM z napisami od wydawcy i zabierają się do testów. Proszą: držte našim testerům palce. Ano trzymamy. I waszym, i naszym, i w ogóle.

 

* * *


Those Czechs! They got panicked too easy. There is still a big chance that Czech version will be released soon. A subtitled GM finally arrived from the German publisher and testing is about to start. They want us to cross fingers for the testers. So we do. Anytime.

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 8